Система шкільного менеджменту - EDUkIT стає School Champion

Вебінар «Або він, або я!». Розмова про «складних» учнів

10 жовтня 2011 в ефір вийшов третій випуск EDUkIT TV. Онлайн-семінар був присвячений розмові з вчителями про «важких» учнів.

Ганна Кравцова
У вебінарі брала участь Ганна Кравцова
, дитячий психолог, керівник дитячої секції Харківського Товариства Психоаналізу та Психотерапії, віце-президент БФ «Інститут раннього втручання» для дітей з порушеннями розвитку. Ганна Михайлівна допомагає вирішувати найрізноманітніші проблеми, пов'язані з вихованням дітей. Її книги, які можна знайти на полицях книжкових магазинів по всьому СНД, засновані на глибокому знанні дитячої психології та реальних прикладах із практики.

Навіщо вчителям думати про ранній розвиток маленьких дітей, якщо діти вже зросли та прийшли до школи?

У цьому семінарі ми обговорювали шкільні проблеми, але й говорили про кризи раннього розвитку дітей. Це може здаватися дивним для вчителів, які стикаються з проблемами, як мінімум, шести-семиліток. Дійсно, навіщо їм обговорювати питання розвитку однорічних або двох-трирічних малюків? Однак, справа в тому, що шкільні проблеми дуже рідко є проблемами «самими по собі», окремими від решти досвіду дитини. Найчастіше шкільні проблеми - це тривожна «розповідь» дитини про те, що з проблем попередніх етапів розвитку залишилося невирішеним до вступу в перший серйозний дорослий соціальний інститут - школу.

Що означає «погана» поведінка та «нездатність» навчатися?

Коли дитина б'ється або зриває та не робить уроки, або прогулює, або нецензурно лається, або краде, дорослі, по більшій мірі, хочуть тільки одного - щоб він це припинив. Саме погане, однак, поведінка означає, що дитина все ще сподівається на те, що дорослі вирішать всі його проблеми. Адже «погано» поводяться діти саме «на очах» дорослих, практично не ховаючись й не боячись покарань, вимагаючи постійної уваги, як у приказці: «Тримайте мене семеро!» А це означає, що поганою поведінкою вони хочуть дорослим повідомити щось для них важливе, і вони не заспокояться, поки дорослі не зрозуміють їх і не допоможуть або ... поки діти не втратять віру в дорослих - але це вже зовсім сумні випадки ...

Періоди та кризи дитячого розвитку.

У кожному віковому проміжку від народження до 4-5 років дитина вирішує особливе психологічне завдання особливим, відповідним цього віку, способом. Навколишні можуть знати та розуміти його завдання, підтримувати його у подолання ЙОГО труднощів. Але можуть і не знати, чи не відчувати (бути занадто заклопотаними, зайнятими або втомленими). Тоді дитині важко вирішити завдання одного етапу та емоційно перейти в інший, і він як би залишається «маленьким» в сенсі свого способу вирішувати завдання: кричить, б'є, бігає, командує усіма - замість того, щоб розмовляти, думати, працювати в команді (як від нього очікується в школі). Розберемося, що ж це за завдання, які стояли перед маленькою дитиною, і які він змушений «вирішувати» в школі...

Що може зробити вчитель для того, щоб допомогти дитині впоратися з кризами розвитку?

Учитель, що знає, в чому емоційна проблема дитини, може стати, як кажуть психологи, «новим розвиває об'єктом» для нього. Тобто тим, з ким дитина дозволить незакінчену до школи емоційну задачку. Дозволить - і, подорослішав і вдячний, піде далі...

Хто допоможе вчителю допомагати дитині?

Все сказане - просто і непросто. Просто тому, що, розуміючи, в чому справа, знаєш, як діяти. Непросто тому, що спілкування з людиною, з дитиною, завжди викликає великі хвилювання, особливо з дитиною, яка хоче, щоб за нього похвилювались і допомогли йому. Учитель може бути «на взводі», в люті, і в розпачі. Тому вчителям потрібно місце і час, щоб обговорювати труднощі і почуття, пов'язані зі спілкуванням з учнями (психологічні семінари, супервізійних групи), де б дорослі люди могли підтримати один одного в тому, щоб справлятися з важкою роботою підтримки та розвитку дітей. Це і є надія дитини (навіть самого шкідливого, важкого і не піддається): дорослі сильні, розумні і надійні - вони зуміють заспокоїти та направити мене! Тримайте мене семеро!

Враження та пропозиції (в тому разі, за темами майбутніх випусків EDUkIT TV) ви можете направляти організаторам вебінару на електронну пошту support@edu.kh.ua або телефоном (057) 78-01-911.

До зустрічі в найближчому майбутньому!

Кiлькiсть переглядiв: 1487